Η ΑΜΒΥΞ έχει την αντοχή στο DNA της. Η παλαιότερη και μεγαλύτερη εταιρεία εισαγωγής και διανομής αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα γεννήθηκε στο αποκορύφωμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, με τον τρελό στόχο να μεταφέρει τρόφιμα και ποτά από ολόκληρη την Ευρώπη στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και από εκεί στους κατοίκους της πόλης.


Μπορεί το κατάστημα που άνοιξε ο Αλβέρτος Ρεβάχ να έμοιαζε ταπεινό, ωστόσο οι φιλοδοξίες που στέγαζε ήταν κάθε άλλο παρά ταπεινές. Πολύ σύντομα και σε πείσμα των καιρών, ο Αλβέρτος Ρεβάχ έγινε ο τοπικός συνεργάτης διεθνών επωνυμιών όπως η Moët & Chandon και η Campari. Ουρές κόσμου περίμεναν έξω από τις πόρτες του καταστήματος για να αγοράσουν τα εξωτικά προϊόντα που εισήγαγε.


Παρά το χαώδες μεταπολεμικό πολιτικό περιβάλλον και τις συγκρούσεις με την Τουρκία που οδήγησαν σε οικονομική κατάρρευση, η αφοσίωση και η δέσμευση του Αλβέρτου Ρεβάχ απέναντι στους πελάτες και τους προμηθευτές του βοήθησαν την επιχείρησή του να ανθίσει.


Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος αποτέλεσε ανείπωτη τραγωδία για τους Εβραίους της Ελλάδας. Πολλές επιχειρήσεις έκλεισαν, μεταξύ των οποίων και η ΑΜΒΥΞ. Ο Αλβέρτος Ρεβάχ έχασε όλη του την οικογένεια, αλλά αρνήθηκε να εγκαταλείψει. Επανίδρυσε την εταιρεία του στην Αθήνα και όταν πέθανε, το 1967, η εταιρεία που παρέδωσε στον γιο του ήταν ακόμη πιο ισχυρή από το παρελθόν.


«Είναι μια οικογενειακή επιχείρηση που επιβίωσε από δύο παγκόσμιους πολέμους και από αμέτρητες κρίσεις και καταστροφές, αλλά παραμένει εδώ και εξαιρετικά επιτυχημένη», σχολιάζει στο The CEO Magazine ο Γενικός Διευθυντής, Γιάννης Αρτινός. «Είναι πολύ εύρωστη οικονομικά και χωρίς χρέη – κάτι που δεν ακούς συχνά για τις ελληνικές επιχειρήσεις».

Σήμερα, η ΑΜΒΥΞ είναι η μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία εισαγωγής και πώλησης αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, με περισσότερες από 70 επωνυμίες αποκλειστικής εμπορίας και πωλήσεις άνω των 125 εκατ. ευρώ. Παραμένει οικογενειακών συμφερόντων, ωστόσο τα τελευταία έξι χρόνια διοικείται από τον Γιάννη Αρτινό. Σε αυτό το διάστημα, οι πωλήσεις της διπλασιάστηκαν.

«Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΧΕ ΕΝΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ, ΑΦΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΑΜΕ ΚΡΙΣΗ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ.»

«Η εταιρεία παραμένει πιστή στις ισχυρές οικογενειακές αξίες που τη βοήθησαν να επιβιώσει για τόσο μακρύ χρονικό διάστημα», αναφέρει ο ίδιος. «Μια από αυτές τις αξίες είναι η ταπεινοφροσύνη, καθώς και ο σεβασμός των σχέσεων. Αυτός είναι ο λόγος που πολλές από τις συνεργασίες μας είναι τόσο μακροχρόνιες. Η ΑΜΒΥΞ συνεργάζεται με τη Moët Hennessy εδώ και 105 χρόνια. Είμαστε ο δεύτερος μακροβιότερος συνεργάτης της σε παγκόσμιο επίπεδο. Έχουμε χειρόγραφα τιμολόγια που χρονολογούνται έναν αιώνα πριν. Κυριολεκτικά.»
Τα τελευταία δύο χρόνια, η ΑΜΒΥΞ χρειάστηκε να ανατρέξει πάλι στην παροιμιώδη αντοχή της. Το 2018, και ενώ η Ελλάδα επιτέλους ανέκαμπτε από μια δεκαετία ύφεσης και στασιμότητας, η COVID-19 οδήγησε ξανά τη χώρα σε κρίση, με τον αριθμό τουριστών να καταρρέει από το ρεκόρ των 34 εκατομμυρίων επισκέψεων το 2019 σε μόλις 7,4 εκατομμύρια τον επόμενο χρόνο, και την οικονομία να υποχωρεί κατά 8,2%.
Ο Γιάννης Αρτινός, ωστόσο, εξέπληξε πολλούς με την αντίδρασή του απέναντι στις τόσο δυσοίωνες προβλέψεις. «Όλοι οι άλλοι, ακόμη και οι πολυεθνικές, έκαναν βήματα προς τα πίσω, με την έννοια ότι μείωναν τον αριθμό εργαζομένων και περιέκοβαν τα κόστη. Αντιθέτως, εμείς αποφασίσαμε να αυξήσουμε τις επενδύσεις. Κινηθήκαμε δυναμικά και το αποτέλεσμα ήταν θεαματικό», ομολογεί.


«Κατακτήσαμε το 23,5% της αγοράς, το υψηλότερο ποσοστό αγοράς στην 105ετή ιστορία μας. Εκτιμώ ότι το 2020 ήταν ένα έτος-σταθμός. Φυσικά είχαμε απώλεια εσόδων, όπως όλοι άλλωστε, και ήταν πολύ δύσκολο ψυχολογικά. Αλλά σε επίπεδο νέων ευκαιριών και ενίσχυσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ήταν μια εξαιρετική χρονιά. Το σημαντικότερο ήταν ότι έθεσε πολύ ισχυρές βάσεις για μια θεαματική ανάκαμψη.»
Το 2021 αποδείχθηκε απρόσμενα θετικό για πολλούς Έλληνες, με τις οικονομικές προβλέψεις να αναθεωρούνται ανοδικά και τα δύο τρίτα του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος που είχε χαθεί εξαιτίας της πανδημίας να ανακτάται. Ο Γιάννης Αρτινός έχει τη δική του θεωρία για τη γρήγορη ανάκαμψη της χώρας.
«Όλος ο κόσμος πορευόταν σε αχαρτογράφητα νερά, κανείς δεν είχε πρότερη σχετική εμπειρία. Η Ελλάδα είχε ένα πλεονέκτημα, αφού αντιμετωπίζαμε κρίση τα τελευταία δέκα χρόνια, ζώντας σε καθεστώς συνεχούς αβεβαιότητας. Θα παραμείνουν ανοιχτές οι τράπεζες; Θα επιστρέψουμε στη δραχμή; Σε αντίθεση με άλλες χώρες, ήμαστε συνηθισμένοι σε αυτού του είδους την πίεση που επέφερε η πανδημία», σχολιάζει.

 «ΟΦΕΙΛΕΙΣ ΝΑ ΑΝΑΖΗΤΑΣ ΔΙΑΡΚΩΣ ΝΕΕΣ ΙΔΕΕΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ.»

«Επιπλέον, μας είναι πιο εύκολο να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και να αποδεχτούμε ότι κάποια πράγματα δεν πρόκειται να επιστρέψουν ποτέ στο πώς ήταν κάποτε. Η κατάσταση είναι μη ανατρέψιμη.»
Η COVID-19 άλλαξε τον τρόπο ζωής μας. Ο τρόπος που διασκεδάζουμε, ο τρόπος που βγαίνουμε, τι πίνουμε και πού ταξιδεύουμε – όλα αυτά άλλαξαν.


«Πλέον δεν μπορείς να στηρίζεσαι σε υποθέσεις», εξηγεί ο Γιάννης Αρτινός. «Η ΑΜΒΥΞ πέτυχε γιατί κοιτάξαμε και είδαμε τι συνέβαινε, και στη συνέχεια ακούσαμε όσο το δυνατόν περισσότερες διαφορετικές απόψεις μπορούσαμε. Οφείλεις να αναζητάς διαρκώς νέες ιδέες στην αγορά.»

AMVYX AT ATHENS BAR SHOW 2021 on Vimeo

Σεβασμός στην αξία των εργαζομένων

«Όλοι οι εργαζόμενοί μας είναι εξαιρετικά σημαντικοί, γι’ αυτό τους αντιμετωπίζουμε ως εταίρους», αναφέρει ο Γιάννης Αρτινός. «Κάθε χρόνο, περίπου 10% των ετήσιων κερδών της εταιρείας επιστρέφονται ως μέρισμα στο προσωπικό, από την κατώτερη γραμματειακή θέση και το θυρωρείο μέχρι τα άτομα που προΐστανται των διαφόρων τμημάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2020, στο απόγειο της πανδημίας, όταν δεν υπήρχε ορατή η ελπίδα ενός εμβολίου στο προσεχές μέλλον, αποδώσαμε το 20% των κερδών. Ακόμη και στις πιο δύσκολες ώρες, κάναμε αυτό που ήταν ηθικά και δεοντολογικά σωστό.»

«Η κοινή μας διαδρομή με την ΑΜΒΥΞ ξεκίνησε το 2016. Έκτοτε η συνεργασία μας εξελίσσεται δυναμικά μέσα από την προσπάθεια του Γιάννη και της ομάδας του. Ανυπομονούμε για τα επόμενα βήματα αυτής της εξαιρετικής σχέσης και την από κοινού επίτευξη των στρατηγικών στόχων μας.»


– Βασίλης Καλαντζής, ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Three Cents Artisanal Beverages

Yannis Artinos – EMEA (theceomagazine.com)